Bij de aanvang van een nieuw kunstwerk verkoos Escher altijd om te starten met een zwart vlak. De technieken die hij hierbij kon gebruiken waren houtsnede (dit is een hoogdruktechniek en wil zeggen dat alle niet weggesneden, hoogliggende delen worden ingeïnkt en voor afdrukken zorgen. het is één van de oudste grafische technieken), houtgravure (hierbij wordt gegraveerd in de kopse kant van een houten blok. Hierdoor wordt het mogelijk om een zeer verfijnde tekening te maken.) en lithografie (een grafische vorm van vlakdruk. Organische kalksteen met een zeer verfijnde structuur met poriën wordt gebruik zodat het beeld rechtstreeks kan getekend wordten in vetkrijt of vette inkt.).
Jessurun de Mesquita, één van zijn leraren aan de HBS, leerde hem werken met houtsnede. Ook nadat deze man vermoord werd door de nazi's in 1944 bleef Escher de liefde voor houtsnede bewaren. Eén van zijn werken die hij maakte met behulp van houtsnede was 'Toren van Babel'. Maar hij wou nieuwe dingen leren en kwam uit bij het houtgravure. Met behulp van deze techniek kon hij gedetailleerder werken. Een voorbeeld hiervan is 'Dorische zuilen'. Ondertussen was hij ook bezig met de techniek lithografie. Het nadeel hierbij was dat de contrasten beperkt bleven doordat men enkel grijze tinten gebruikte. 'Reptielen' is een kunstwerk waar Escher gebruikt maakte van lithografie.
Wanneer je Eschers kunstwerken bekijkt is het duidelijk dat hij over een zeer grote technische vaardigheid beschikte. Maar op een gegeven moment vond Escher dat de technische vaardigheid niet meer zijn hoofddoel was. Zijn doel was eerder om al die wonderlijke ideeën te kunnen uitdrukken op papier en zijn vaardigheid was hier enkel een hulpmiddel voor.
Op deze afbeeldingen zie je de kunstwerken: 'De toren van Babel', 'Dorische zuilen' en 'Reptielen'.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten